Megkezdődött az árvízvédelmi fővédvonal fejlesztésének előkészítése a Tisza Szolnok városi szakaszán
A Közép-Tisza térségében 1999 óta napjainkig három alkalommal alakult ki olyan árhullám, mely a mértékadó árvízszintet meghaladta (1999, 2000, 2006). Az árhullámok tetőzési szintjének emelkedése mellett jelentős volt azok tartósságának növekedése is, amely a földtöltések állékonyságát tovább rontotta, mert az átszivárgó vizek eláztatták a töltés anyagát. A 2000. évi árvíz utáni rekonstrukciós munkái során a 10.02. árvízvédelmi szakaszon, több helyszínen az előírásoknak megfelelő kiépítettség megvalósult. A jelenleg előkészítés alatt lévő projekt keretén belül a 10.02. árvízvédelmi szakaszon - 2.50 öblözetét érintően - a fennmaradó tiszai fővédvonal szakasz előírásoknak megfelelő kiépítettségét kívánják elérni.
A fejlesztést alátámasztja az a műszaki és árvízi tapasztalat, mely szerint az előírások szerint kiépített védműrendszeren a védekezési tevékenység kiszámíthatóbb és nagyságrendekkel alacsonyabb költségű, mint a nem kiépített védműveken.
A fejlesztéssel érintett árvízvédelmi szakasz a megye legnagyobb lélekszámú kistérségének és jelentős ipartelepének árvízi biztonságát szavatolja. Az előírásoknak megfelelő kiépítettséggel a Közép-Tisza vidék egyik legnagyobb (2.50 Szolnoki) árvízi öblözetében, ill. Szolnok városban élők (befektetők és befektetni vágyók) biztonságérzete erősíthető. Az árvízi biztonság növelése a meglévő beruházásokat megőrzi, és lehetőséget ad a befektetési kedv ösztönzéséhez. Mindezek együttes hatásaként a térség népességmegtartó képessége is megmaradhat, illetve javulhat.
A projekt státusa
A projektet a Kormány által elfogadott 2007-2008-as időszakra vonatkozó Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) akciótervei alapján készítette el a projektgazda KÖTI-KÖVIZIG.
A konstrukció célja az árvízvédelem legjobb gyakorlata ajánlásait szem előtt tartva az árvízi biztonság növelése, az árvízi kockázatok csökkentése az állam feladatkörébe tartozó fejlesztésekkel a Tisza és Duna, valamint a mellékfolyóik mentén. A Vásárhelyi-terv Továbbfejlesztése alapvetően a Tisza-völgy árvízvédelmi biztonságának javítását, valamint az érintett térség fejlesztését, az ott élők életlehetőségeinek javítását tűzte ki célként.
A Tisza mentén fő cél, hogy a mértékadó árvízszinteknél magasabb vízszintek kialakulása a Tiszán ne jöjjenek létre, további cél pedig a jelenlegi árvízvédelmi rendszer előírásoknak megfelelő biztonságú kiépítése.
Jelen projekt a kétfordulós eljárás keretében kerül elbírálásra. Az első fordulóra a KÖTI-KÖVIZIG, mint kedvezményezett 2008. január 14-én adta be jelen kommunikációs/PR tevékenység tárgyát képező pályázatát. A pozitív elbírálást követően a projektgazda Közép-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság 2008. július 15-én támogatási szerződést kötött a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Fejlesztési Igazgatóságával, mint Közreműködő Szervezettel. A projekt azonosító száma: KEOP-7.2.1.1-2008-0009
Főbb adatok
A projekt műszaki tartalma
„Iparterületi szakasz” Sasi-kanyar – Gáz utca (57+500-63+278 tkm)között
A töltéskorona fejlesztés utáni kiépítési szintje a mértékadó árvízszint felett 1,2 m-re helyezkedik el. Ez a szint a humuszmentes földműre vonatkozik. A töltés tervezett koronaszélessége egységesen 5,0 m. Mindkét oldali rézsűhajlása 1:3. A töltést mindkét oldalon fenntartási sáv zárja le, melynek minimális hajlása 1:20. A töltés rézsűburkolata mindenhol 15 cm vastag gyepesített humusz. Koronaburkolata a 4. sz. főközlekedési úttól délre 15 cm vastag gyepesített humusz, bogárhátas kialakítással, az úttól északra 3,0 m széles aszfalt burkolat.
A magassági biztonság minden tekintetben kielégíti a kívánalmakat, a vízoldali földvisszatöltés a burkolat mentén vízzáró.
Részletesen áttekintve:
Sasi kanyar – Vegyiművek előtti rámpáig (57+500-58+450 tkm): Ennek a töltésszakasznak az első fele a korábbi védekezések eredményeként közvetlenül rátelepült a Tószegi út melletti tanyákra. A lakóépületekkel bíró tanyákat, mentett oldali fenntartási sáv kialakítása mellett teljesen érintetlenül hagyja, megtartva a jelenlegi töltést, annak mentett oldali töltéslábától kifejtve, a hullámtéri oldalon alakítja ki a szükséges töltésméretet.
Vegyiművek teherporta előtt (58+470-59+050 tkm): Ez a szakasz hullámverésnek rendkívül kitett, nincs hullámvédő erdősáv, mert egy holtág maradványa okán mélyfekvésű, mocsáros terület mentén található. A probléma megoldására, amellett, hogy mindkét esetben szükséges 70 m széles hullámvédő erdősávot telepíteni a rézsűvédelem mellett.
Savcsatorna és környezete (59+070-59+320 tkm): A káros kontúrszivárgások csökkentésére agyagék épül, számos műtárgykeresztezés okán széles és csak csekély magassági hiánnyal bír a töltés.
Savcsatorna és Paprika utca között (59+320-60+000 tkm): A mentett oldali töltéslábból a hullámtéri oldal felé történik a töltésfejlesztés. A káros kontúrszivárgások csökkentésére agyagék épül.
Paprika, Retek utca és a Tanműhely között (60+000-60+750 tkm): Ezen a szakaszon a töltés mentett oldalán mély fekvésű, kertvárosi jellegű terület található. A meglévő töltés mentén minden egyes árvíz esetén komoly szivárgások lépnek fel, elárasztva a lakótelkeket. A vízoldali agyagék beépítését követően mentett oldali töltéslábnál 1,5 mély drénezett szivárgó épül, 3 db gyűjtő-átemelő aknával.
Tanműhely és Görbe-ér között (60+750-61+200 tkm) A káros kontúrszivárgások gátlására agyagék és szigetelő szőnyeg épül, tekintettel a talajmechanikai feltárások eredményére.
A 61+200 és a 61+920 tkm szelvények között helyezkedik el a 4. sz. főközlekedési út földműve, mely árvíz esetén kellő biztonsággal bír.
Mezőgép – Szennyvíztelep között (61+920-62+250 tkm): Ezen a szakaszon a töltés közvetlenül a Tószegi út mellett helyezkedik el, az utat, útszegélyt érintetlenül hagyva, a hullámtér felé fejlesztve küzdjük le a magassági és keresztszelvényi hiányt. A káros kontúrszivárgások megakadályozására agyagék épül. Ezen a szakaszon, a töltéskoronán 3,0 m széles aszfaltozott üzemi út épül.
Szennyvíztelep – Papírgyári szennyvízátemelő (62+250-63+120 tkm) között, új töltés építésével: Ez a szakasz az előző szakasz kiváltása mellett, a szennyvíztisztító telep bevédését és mintegy 18 hektár belterület árvízmentesítését szolgálja. Az új töltés minden paraméterében igazodik a többi töltésfejlesztéshez, biztosítva a fenntartási sávok kialakítását. Ezen a szakaszon, a töltéskoronán 3,0 m széles aszfaltozott üzemi út épül. A 63+120 - 63+278 tkm között, a Gáz utcáig a szakaszon a töltéstest szivárgási problémáit kell megoldani. Ezért a hullámtéri oldalon 1,0 m vastag szigetelő szőnyeg kerül beépítésre a töltésrézsűbe, agyagékkel kiegészítve. Ezen a szakaszon, a töltéskoronán 3,0 m széles aszfaltozott üzemi út épül.
„Tiszaparti sétány” a Vízirendőrség és a Tisza-híd (65+481-66+458 tkm) között, valamint a Tisza-híd és a Zagyva híd között
A tervezett műszaki megoldás illeszkedik a Tisza-Ligetben, valamint a Tárházi-Téglaházi fővédvonal-szakasz rekonstrukciójánál alkalmazott megoldásokhoz, így szervesen illeszkedik az évek óta tartó szolnoki belterületi árvízvédelmi rekonstrukciók műszaki-esztétikai rendszerébe.
A sétány jelentős mértékű kiszélesítésére, melynek szinteltolásos mentett oldali 2,4 m széles része a későbbiekben kerékpárút kiépítésének lehetőségét biztosítja. A változat a Magyar utcai alsó rámpa környezetében létesített függőleges falú támfal kiépítésével lehetőséget biztosít oktatási célú pavilon létesítésére. A töltésszakasz magassági biztonsága új építésű monolit vasbeton parapetfallal biztosított, a sétány jelentős mértékű kiszélesítésének igénye, a későbbi kerékpárút lehetőségének a biztosítása szükségessé tette az új parapetfalnak, a meglévő parapetfal nyomvonalától a Tisza meder irányában történő 3 m-es eltolását. A sétány mentén, 2 helyen nagylépcsős (90/45) vasbeton rézsűburkolat kialakítását tervezzük. A fejlesztés során figyelembevettük a már épülő gyalogos Tisza-híd kialakítását is.
Zagyva hídtól - Tisza hídig: új az előzőekben leírt szerkezetű parapetfal épül a jelenlegi nyomvonalában, valamint 3 m mélységű résfal a parapetfal alatt. A gátkorona térkő burkolatot kap a mentett oldalon 1,0 m mélységű szivárgót tervezünk dréncsővel. A vízoldali rézsű sejtidomkő burkolata elbontásra kerül, helyette a parti burkolatból kikerülő kőanyag felhasználásával betonba rakott kőburkolat készül. A meglévő lépcső helyreállításra kerül.
További információ:
Csibrán Zoltán projektvezető, KÖTI-KÖVIZIG (+36 30 279 7728)
Fazekas Helga projektfelelős, KÖTI-KÖVIZIG (+36 30 748 4165)
Módosítás: (2010. július 05. hétfő, 12:37)
- Megszépült és átalakult a Tiszaparti sétány
- Átadták Szolnok legnagyobb árvízvédelmi beruházását
- Átadták Szolnok legnagyobb árvízvédelmi beruházását
- Befejeződött Szolnok legnagyobb árvízvédelmi fejlesztése
- SZOLNOK ÁRVÍZVÉDELMI FEJLESZTÉS - 2014. JÚNIUS
- SZOLNOK ÁRVÍZVÉDELMI FEJLESZTÉS - 2014. MÁJUS III.
- SZOLNOK ÁRVÍZVÉDELMI FEJLESZTÉS - 2014. MÁJUS II.
- SZOLNOK ÁRVÍZVÉDELMI FEJLESZTÉS - 2014. MÁJUS I.
- SZOLNOK ÁRVÍZVÉDELMI FEJLESZTÉS - 2014. ÁPRILIS
- SZOLNOK ÁRVÍZVÉDELMI FEJLESZTÉS - 2014. MÁRCIUS II.